גישות בטיפול הפסיכולוגי

שפות טיפול

עברית

אנגלית

 

השכלה והכשרה

תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ופסיכולוגיה רפואית מאוניברסיטת ליידן בהולנד. התמחות בגישה קוגניטיבית התנהגותית (CBT).

הכשרת מטפלים ACT

 

הכשרת מטפלים שלב1 ו 2 בEMDR

 

הכשרות מטפלים נוספות בגישה הפסיכו-דינאמית

הכשרה לטיפול זוגי

הכשרה לטיפול בטראומה מינית

 

תואר ראשון בחינוך מיוחד באוניברסיטת תל אביב. התמחות בלקויות למידה.

חוג נוסף לאחר תואר בפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

טיפול דינאמי
 

טיפול פסיכולוגי דינאמי הוא טיפול רגשי המתבצע בעזרת שיחות המתמקדות בבירור הדינאמיקה הפנימית של הנפש. באמצעות ביסוס של קשר טיפולי עמוק ניתן לעמוד על תכנים פנימיים לא מודעים, אשר עומדים בשורש המצוקה שמטרידה. בכל אחד מאיתנו קיימים כוחות לא מודעים המניעים אותנו ומשפיעים על הצורה בה אנו מתנהלים בקשרים בינאישיים ובחיים בכלל. הטיפול הדינאמי עוזר לסמן אותם, להעלות אותם למודעות ולהבינם.


טיפול מסוג זה מתאים לאנשים שמגיעים עם חוויות של ניכור וריקנות, חוסר משמעות, תחושת זיוף, היעדר כיוון והיעדר תחושת חיוניות. אלו אנשים שמתארים את הרגשתם באחת מהאמירות: "אני תקוע", "חי בבועה", "הלכתי לאיבוד", "מרגיש מת מבפנים", "כמו מכונה" או "מחוץ לחיים".

טיפול פסיכואנליטי דינאמי מתאים לאנשים שחווים קשיים בדפוסי קשר ובמערכות יחסים, בדימוי עצמי ובגיבוש זהות, למי שחווה תחושת זיוף וריקנות ומסתבך שוב ושוב באותן "צרות". לעיתים אנשים מגיעים לטיפול עם תחושות גופניות מאוד עוצמתיות ועומדים באמצעות הטיפול הדינאמי על הקשר שבין הגוף לנפש. היות ומדובר בדפוסים מוקדמים ומושרשים, קשיים מסוג זה יחייבו בדרך כלל טיפול מעמיק וממושך (לפחות מספר חודשים), תוך שימוש בקשר שנוצר בין המטפל למטופל.

 

גישה זו מתאימה לטיפול במגוון רחב של בעיות:

  • דיכאון 

  • דיכאון אחרי לידה

  • חרדה לסוגיה

  • מצבי לחץ ומשבר

  • הסתגלות לשינויים בחיים

  • פוסט טראומה (PTSD)

  • דימוי עצמי והעצמה אישית

  • קשיים בינאישיים 

  • ניהול כעסים

  • אכילה רגשית
  • בעיות תקשורת

  • אובדן, שכול, אבל

  • פגיעות מיניות

  • נטייה וזהות מינית

  • פיברומיאלגיה, מעי רגיז, מגרנות, כאבי גב וצוואר

 

EMDR
 

2010 - present

2010 - present

מה זה EMDR?

(EMDR   (Eye Movement Desensitization and Reprocessing או בתרגום חופשי עיבוד מחדש והכהייה שיטתית באמצעות תנועת עיניים, הינה שיטה חדשנית ורבת עוצמה של טיפול נפשי, שהוכחה מחקרית כשיטה שמקלה על סוגים שונים של מצוקות פסיכולוגיות.
 

כיצד פותחה השיטה?

בשנת 1987 גילתה הפסיכולוגית ד"ר פרנסין שפירו שתנועות עיניים, שנעשות בתנאים מסויימים, עשויות להפחית עוצמות של מחשבות מטרידות. שפירו, שגילתה את התופעה באקראי, החלה לחקור את הנושא ודיווחה על הצלחת השיטה עם קורבנות טראומה בכתב העת Journal of Traumatic Stress. יש לציין כי עד לאותה עת, לא נמצאה שיטת טיפול יעילה כל כך לטיפול בטראומה. לאור ההצלחה המדהימה, נחקר ה-EMDR לאורך השנים וכיום ניתן לטפל באמצעותו במגוון רחב של הפרעות הכוללות: חרדה, דכאון, טראומה, קשיים בביטחון עצמי ובדימוי עצמי, קשיים בינאישיים ועוד. 
 

כיצד השיטה עובדת וכיצד זה נראה בחדר הטיפולים?

בבסיס הגישה הטיפולית עומדת ההנחה שקיימים אירועים בחיינו שמותירים משקעים כיוון שבזמן שקרו, לא יכולנו "לעכל" אותם בצורה מלאה, אם בגלל גודל האירוע ואם בגלל שלא היו לנו בשעתו מספיק כוחות נפשיים זמינים לכך. רגע אחד נעשה "קפוא בזמן" ונשמר במח בצורתו הגולמית וללא עיבוד מנטלי. זכרונות אלו יכולים להיות בעלי השלכות שליליות מתמשכות על הדרך בה האדם רואה את העולם ומתקשר עם אנשים אחרים, באופן שמפריע להתנהלות היומיומית שלו.

כאשר האדם פונה לטיפול הוא למעשה מציג את הקשיים שלו ונעשה נסיון יחד איתו להבין על מה הקושי "יושב". ביחד אנו מאתרים את התמונה שהותירה משקע שלילי ושהשלכותיה מהוות מקור למצוקה הנפשית המוצגת. נראה שתהליך טיפול ה-EMDR דומה למה שקורה באופן טבעי במהלך חלימה עמוקה (שנת ה- REM), אז העיניים שלנו מתנועעות באופן טבעי וההנחה היא שזהו השלב שבו אנו מפנימים את התרחשויות היום. במהלך הטיפול מתחדש התהליך הנורמאלי של עיבוד אינפורמציה.
 

התהליך הטיפולי מורכב משמונה שלבים במהלכם, בין היתר, המטופל מתמקד באלמנטים המחשבתיים (המחשבות השליליות), החושיים, הרגשיים והגופניים של החווייה. בשונה מגישות אחרות, בזמן ההתמקדות בחוויה, מעודד המטפל גרייה בי-לטרלית (משני צידי המח) באמצעות תנועות עיניים לשני צידי שדה הראייה או ע"י השמעת גירוי שמיעתי לשתי האוזניים או באמצעות מגע. המטפל כמעט שאינו מתערב בשלב זה מלבד הצגת הגירוי. במהלך העיבוד המתמשך המטופל נזכר באירוע אך באופן פחות מטריד. בשלב הבא המטפל מעודד בניית אמונות חיוביות וחיזוק המשאבים הקיימים של המטופל.

לסיכום, ניתן לראות בשיטת ה-EMDR כשיטת טיפול על בסיס פיזיולוגי, שעוזרת לאדם לראות חומר מטריד בדרך חדשה ופחות מלחיצה. 

 

 

טיפול קוגניטיבי - התנהגותי (CBT - Cognitive Behavioral Therapy)

 

מדובר על שיטת טיפול אשר מבוססת על שילוב עקרונות מנחים מהטיפול ההתנהגותי ומהטיפול הקוגניטיבי. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי הקלאסי מבוסס על ההנחה כי יש לחתור לשינוי של המחשבות והאמונות של האדם. שינוי זה צפוי להשפיע על האופן בו המטופל תופס את המציאות ופועל בתוכה. השינוי התפיסתי/מחשבתי, כפי שנהוג בטיפול הקוגניטיבי, אינו מספיק לכשעצמו ויש צורך גם בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות, כפי שמקובל בטיפול ההתנהגותי.

 

מטרות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי:

  • סיוע בשינוי התנהגותי (למשל, שליטה באלימות, או רכישת כישורים חברתיים).

  • סיוע בשינוי רגשי (כמו בבעיות של דיכאון, חרדה, או קושי בשליטה בכעס).

  • סיוע בשינוי קוגניטיבי/מחשבתי (כגון פתרון בעיות במצבים חברתיים).                                             

במסגרת טיפול CBT קלאסי (מכונה גל שני) יעשה זיהוי מחשבות לא-הגיוניות או לא-סתגלניות וזיהוי הנחות ואמונות הקשורות לרגשות השליליים. בהמשך יעשה ניסיון לזהות את האופן שבו אותן מחשבות, הנחות ואמונות משפיעות על הרגשות וההתנהגות של הפונה. ולבסוף, תהיה חתירה לאימוץ דרכי חשיבה חלופיות אשר תואמות יותר את המציאות ומצבי היום יום.

בעשורים האחרונים פותחו מס' פיתוחים חדשים של טיפולי CBT, המכונים טיפולי CBT מהגל השלישי. למשל, ACT, DBT, סכמה תרפיה. 

למרות שהטכניקות הטיפוליות משתנות בהתאם לאישיות המטופל או למטרת הטיפול, הן בדרך כלל כוללות: 

  • יומן של אירועי חיים משמעותיים כמו גם הרגשות, מחשבות וההתנהגויות הנלווים להם.

  • בחינה ובדיקה של מחשבות, אמונות והנחות אשר להתגלות כלא ריאליות ו/או לא בונות ולא מסייעות (למשל, "אני חייב תמיד להצליח", "אני חייב להיות תמיד אהוב").

  • חשיפה הדרגתית לפעילויות שייתכן שהפונה נמנע מהן בעבר (כמו במקרים של חרדה או קשיים חברתיים).

  • התנסויות בדרכי התנהגות ותגובה חלופיות.

  • לימוד שיטות להרפיה עצמית ומיינדפולנס (היעילות במצבי כעס או חרדה).

טיפול קבלה ומחויבות (ACT -Acceptance and Commitment Therapy)

טיפול קבלה ומחויבות קיימת היא גישה טיפולית המשתייכת ל'גל השלישי' של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי כמו גם לקב' טיפולים פסיכולוגיים מבוססי מיינדפולנס.  מטופלים בגישה זו עוסקים בהתבוננות לא שיפוטית בתהליכי החשיבה ובהבנת האופן בו התודעה פועלת ולאו דווקא בתכני החשיבה עצמם. כלומר, מתבוננים ב"מנגינה" של חייהם. במרכזה של הגישה הטיפולית עומדים תהליכים של קבלה (של מחשבות ורגשות לא נעימים או קשים) לצד פעולה מחויבת המכוונת לכיוון הדברים החשובים לאדם בחייו של המטופל. בטיפול ACT חותרים לקדם את האדם לכיוון של גמישות פסיכולוגית. כלומר, לאפשרות לחוות רפרטואר עשיר של רגש, מחשבה והתנהגות. ההנחה היא שככל שאדם יהיה גמיש יותר מבחינה פסיכולוגית, הוא יוכל לממש את חייו באופן מלא יותר ולחיות חיים משמעותיים יותר. בגמישות זו עוסק הטיפול, דרך עבודה על שישה תהליכים מרכזיים

גישת ACT נמצאה אפקטיבית למגוון מצבים קליניים וביניהם דיכאון, התמכרויות, חרדה וכן התמודדות עם בעיות פיזיות. לפי החברה לפסיכולוגיה קלינית באגודה הפסיכולוגית האמריקאית, קיימת תמיכה מחקרית חזקה לאפקטיביות של טיפול בגישת ACT בהתמודדות עם כאב כרוני, ותמיכה מחקרית מתונה לטיפול בדיכאון, חרדה,OCD, ופסיכוזה. עוד מראים מחקרים שמטופלים בעלי קומורבידיות קלינית (למשל שילוב בין חרדה ודיכאון) עשויים במיוחד להפיק מטיפול ACT, בין היתר מאחר והגישה הינה טרנס-דיאגנוסטית, ואינה מכווננת סימפטומים או אבחנה קלינית אלא מתייחסת לחוויה האנושית בהווייתה.

 

טיפול ממוקד וקצר טווח

מרבית הגישות הטיפוליות מציעות כיום גם יישומים של עקרונותיהם לעבודה טיפולית ממוקדת וקצרת טווח. מגמה זו נובעת בשל אילוצים הנוגעים להתכנות הטיפול מבחינה לוגיסטית וכלכלית, אך לא פחות מכך מתוך הבנה כי משך הזמן של הטיפול יכול להוות גם משאב טיפולי בכל הנוגע להעצמת המטופל, להתייחסות להעדפותיו, למינוף המוטיבציה לשינוי ועוד. כיום, פחות ופחות מטפלים מגדירים עצמם כעוסקים בטיפול קצר מועד. במקביל, יותר ויותר מטפלים עובדים תוך שימוש בזמן כמשאב גמיש, הנמצא בדיון בין המטופל למטפל, ותוך תפיסתו כמרכיב מרכזי ובעל משמעויות עמוקות של הקשר הטיפולי. מטפלים ממגוון גישות מודעים לחשיבות השימוש המגוון במיקוד טיפולי וחקירה טיפולית זה לצד זה. הכלים שמאפשרים לטיפול להיות ממוקד וקצר מועד יכולים לפעול בהשלמה עם הכלים המאפשרים לטיפול להיות תהליך של התמסרות וחקירה עצמית, תוך העשרת ארגז הכלים הטיפולי של המטפל. חשוב להדגיש כי טיפולים קצרים ומוגבלים בזמן אינן יעילים לכל מצב ולכל פונה. מתוך כלל הפונים לטיפול, 20-30% יוכלו לקבל טיפולים מוגבלים בזמן במקום טיפולים ממושכים ולהפיק מהם תועלת מרובה.



 

 

 

 

 

© 2019 by Ariela Green Misk